Jen Hszüe-tung: A barátoknak nem kell félniük Kína felemelkedésétől

2025. május 14. 19:28

„Hogyan tud Magyarország egyenlő baráti kapcsolatot fenntartani Kínával, Oroszországgal és az Egyesült Államokkal úgy, hogy ez a három állam konfrontál egymással? Szerintem az önök kormánya nagyon okos politikát folytat”. Kínai elemzőt kérdeztünk az amerikai hegemóniáról, a konnektivitásról és arról, miért fél sok állam a kínai fenyegetéstől.

2025. május 14. 19:28
null
Maráczi Tamás

Jen Hszüe-tung (1952) kínai politológus, a pekingi Csinghua Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Intézetének igazgatója, valamint Kína legfontosabb külpolitikai konferenciájának, a Világbéke Fórumnak (WPF) a főtitkára. A Foreign Policy 2008-ban a világ 100 legbefolyásosabb globális gondolkodója között nevezte meg. Jen angol nyelvből diplomázott a Hejlungcsiang Egyetemen, nemzetközi kapcsolatokat tanult a pekingi Nemzetközi Kapcsolatok Intézetében, majd politikatudományból szerzett PhD-t a kaliforniai Berkeley Egyetemen.

***

Kell-e félnünk Kínától?

Nos, Kína és Magyarország nagyon jó kapcsolatot ápol egymással, mi a magyarokat a barátainknak tekintjük. Nem hiszem, hogy barátoknak félniük kellene egymástól. Amíg barátok vagyunk tehát, nem gondolnám, hogy az embereknek félniük kellene Kína felemelkedésétől.

Fel fogok sorolni néhány sztereotípiát, ezeket szokták okként felhozni arra, miért kell tartani Kínától. Az első egy gazdasági érv: az olcsó kínai termékek megjelennek az európai és az amerikai piacon, és ez súlyos veszteséget okoz a nyugati termelőknek, gyártóknak. Ez az oka annak, hogy Trump elnök megindította a kereskedelmi háborút Kínával szemben. Kell-e tartanunk az olcsó kínai termékektől? 

Nos, azt hiszem, sok a félreértés az üzleteléssel kapcsolatban. Szerintem senki sem tart attól, amikor elmegy vásárolni, hogy készpénzzel fizet az eladónak, az eladó pedig ezért cserébe árut ad neki. Senki sem fél attól, hogy készpénzt használnak az áruk kereskedelmében. Kína csupán ezt teszi, készpénzért árut szolgáltat. Szóval szerintem ez csupán üzlet, és ez egy teljesen normális dolog, ezt a tevékenységet mintegy ezer éve űzik már. 

Miért kezdett tehát hirtelen aggódni Donald Trump a kínai termékek miatt? Azért, mert 

az Egyesült Államok meg akarja őrizni dominanciáját a világ fölött. Azt akarja, hogy más államok továbbra is támogassák őt, 

és így ezt követően is utasítgatni tudjon más államokat. Ezért mondta azt Trump, hogy nem engedhetnek be kínai termékeket, mert esetleg eljöhet az a nap, amikor nem rendelkezhetnek többé Kína fölött. Az 1950-es években, amikor Kína még szegény volt, és háborút vívott Koreával, Amerika már akkor sem tudta utasítgatni Kínát. Értelmezésem szerint tehát a kérdés nem az, hogy mennyi a termékek ára, hanem az, hogy milyen kapcsolatunk lesz egymással. Barátok akarunk lenni, vagy ellenségek? Egészséges versenyt szeretnénk látni, vagy a legrosszabb típusú, ellenséges versengést? 

Hogyan határozná meg Kína pozícióját tehát ebben a kapcsolatban? 

Azt hiszem, a legtöbb országgal baráti kapcsolatunk van. A kínaiaknak minden országban vannak baráti viszonyaik más nemzetbeli emberekkel. A problémák a döntéshozók szintjén vannak, 

a Trump-kormányzat nagyon ellenséges politikát indított Kínával szemben, így a kapcsolat már nem baráti, hanem leginkább versenytársi, esetenként konfrontatív. 

Kína nem tekintheti már barátjának a Trump-kormányzatot. Aggódunk amiatt is, hogy mennyiben tudjuk javítani kapcsolatainkat az európaiakkal, a japánokkal, az ASEAN-országokkal és más államokkal szerte a világon.

Jen Hszüe-tung előadása a Danube Institute rendezvényén

Az amerikai kormánnyal is van esély a megállapodásra. Mit vár a későbbi tárgyalásoktól? Illetve ha ezek esetleg nem lennének eredményesek, mi lehet a vámháború rövid távú kimenetele?

Ezek a tárgyalások csupán az első lépések a párbeszéd hivatalos csatornáinak a fenntartásához. Nem várható el, hogy a két ország egyetlen megbeszélésen konkrét megállapodásra jusson. Ha nem tudnak azonnal megegyezni, az szerintem teljesen természetes, és egyáltalán nem katasztrófa. Következhet még egy találkozó, és jöhet egy harmadik vagy negyedik forduló. Mindenesetre amíg fennmarad ez a politikai párbeszéd, addig a jövőben bármikor találhatnak valamilyen megoldást.

A másik vitás terület a digitalizáció, a tudás birtoklása. Kína nagyon erős a mesterséges intelligencia, az innováció, a technológiák terén, és akié a technológia, az uralhatja a világot. Ha pedig Kína lesz az, aki birtokolja a tudást, és így uralja a világot, akkor az egy másmilyen világ lesz – félnek sokan a Nyugaton. 

Szerintem ez egy nagyon rossz megközelítés. Akár a modern időkben, akár a korábbi korokban, mindig voltak és vannak olyan országok, amelyek fejlettebb technológiával rendelkeztek, vagy rendelkeznek, mint a többiek. Ez nem újdonság. Csupán más és más adottságú országokról van szó. Például a hidegháború utáni időszakban az Egyesült Államok sokáig technológiai előnyben volt más országokkal szemben, de mi, kínaiak ettől sohasem tartottunk. 

Mi úgy gondolkodunk, hogy ha valakinek jobb technológiája van, attól tanulni lehet, és meg kell próbálni versenyezni vele, illetve felzárkózni hozzá. 

Tehát amikor egyesek azt gondolják, hogy nem rendelkeznek ugyanolyan fejlett technológiával, mint Kína, és elkezdenek félni tőlünk, akkor az azt jelenti, hogy a mentalitásukkal van a probléma, nem tudják, hogyan kezeljék a helyzetet. Az egyszerűen lehetetlen, hogy minden ország ugyanolyan technológiai képességekkel rendelkezzen. Mindig van olyan állam, amelynek fejlettebb technológiája van, mint a többieknek. Ez egy normális helyzet. A mentalitásunkat kell tehát ezekhez a tényekhez igazítanunk.

Az érvek harmadik pillére a biztonságpolitika. Láttuk, mi történt Hongkonggal azt követően, hogy Kína visszaszerezte fölötte az ellenőrzést: politikai rendszerében a kommunista típusú intézmények honosodtak meg. Japánt, Tajvant, Dél-Koreát, a Fülöp-szigeteket és más ázsiai országokat aggasztja az a jelenség, hogy Kína mások felségvizei közelében hadgyakorlatokat tart, vagy vitatott hovatartozású területeken korallzátonyokat haditengerészeti bázisokká alakít át. Vagy ott van a csendes-óceáni térség, a kis országok az amerikait kínai szövetségre cserélik, mert Kína gazdasági támogatások révén politikai befolyásra tesz szert náluk. 

Szerintem ez a kérdés egy kicsit bonyolult. Először is, úgy gondolom, a kérdése egy általános félreértésből fakad. Hongkong Kína egyik városa, és nem állam. Tajvan Kína egyik tartománya, és ez sem állam. Kína hadihajói a Dél-kínai-tengeren hajóznak, ez pedig nemzetközi tengeri terület, nem pedig egyetlen ország felségvize. 

Japán vagy Ausztrália is panaszkodik ezekre a jogsértésekre, és ezek független államok.

Japán egy állam, a Fülöp-szigetek egy állam, Dél-Korea egy állam, és Vietnam is egy állam. Hongkong viszont nem állam. Tajvan sem állam, a Dél-kínai-tenger pedig nem a Fülöp-szigetek felségvize. Ezek a tények. 

Mivel Hongkong kínai város, Tajvan pedig Kína tartománya, az esetükben nincsenek területi viták. Ezek a területi szuverenitások a kínai kormány tulajdonában vannak. 

Nincs kétség, nincs kérdés efelől, megkérdőjelezhetetlen ez a legitimáció. A probléma az, hogy a tajvani rezsim ennek a kínai tartománynak a függetlenségét akarja elérni. Ahogy az Egyesült Királyságban például Észak-Írország, vagy Spanyolországban a katalán régió, amelyek ki akarják vívni a függetlenségüket. Ez tehát egy függetlenségi törekvés, de nem területi vita. 

Válasszuk szét talán a két kérdést, és ejtsünk szót majd Tajvanról külön. Először pedig lezárva az eredeti kérdést: Japán, a Fülöp-szigetek és Ausztrália komolyan tart a kínai fenyegetéstől. Van alapjuk ezeknek a félelmeknek, vagy sem?

Úgy gondolom, hogy ezek a kormányok, Japán és a Fülöp-szigetek kormányai a területi vitákat eszközként használják belföldi kormányzati hatalmuk megszilárdítására. Ennek semmi köze nincs a területi vitákhoz. Például Kína, illetve Japán és a Fülöp-szigetek között évtizedek óta előfordulnak ilyen jellegű tengeri összetűzések. Mégis, nagyon szoros a kapcsolatunk, együttműködünk egymással. Néha persze nem tudunk. Én úgy látom, hogy amikor e két ország kormányai éppen együtt akarnak működni Kínával, akkor azt mondják, hogy a gazdasági és a biztonságpolitikai kapcsolatok érdekében rendezhetők ezek a viták. De ha belpolitikai problémáik vannak, akkor ezt a vitát arra használják fel, hogy legitimálják vele a Kínával szembeni kemény politikájukat, hogy az erős álláspont felmutatásával meggyőzzék a szavazókat, hogy rájuk szavazzanak. Tehát azt gondolom, hogy ezeket a vitákat elsősorban belpolitikai ügyek generálják, nem a nemzetközi kapcsolatok. 

 

Sok nyugati elemző azt mondja, hogy tíz éves távlatban Kína minden bizonnyal lépéseket fog tenni annak érdekében, hogy az „egy Kína”–elvnek akár katonai eszközökkel is érvényt szerezzen Tajvan viszonylatában. Lesz katonai konfliktus, vagy sem?

Nos, amit mond, azt három évtizede rendszeresen hallom. Az emberek évről évre elmondják, Kína tíz éven belül visszaveszi az uralmat Tajvan fölött. Valójában ez a narratíva már több mint hét évtizede létezik. 

Képzelje csak el, mi lenne, ha katonai összecsapás vagy háború törne ki a régióban. De valójában ez hét évtizede nem történt meg. 

Túl nagy időtávlatban nem mernék pontos prognózist mondani, de nem hiszem, hogy a Trump-kormányzat idején ilyen katasztrófa bekövetkezhetne. 

Mi Kína nagy stratégiája, külpolitikai víziója? Az, hogy globális vezető státuszra tegyen szert, vagy megelégedik azzal, ha az amerikai hegemónia kora lezáródik? Pontosan mik a célok, amelyeket Kína el akar érni? 

Úgy gondolom, hogy a kínai kormány egyértelműen egy többpólusú világrend kialakulását támogatja. Ez azt jelenti, hogy van néhány nagyhatalom, békés kapcsolatokat kell kialakítani, együtt kell kialakítani az új globális rendet, amelyben viszonylagos egyensúlyba kerülnek az erős és a gyenge államok. Ez a nagy kép. 

Az biztos, hogy Kína nem szereti az amerikai hegemóniát. Nem örül annak, hogy a világot az Egyesült Államok uralja, és másoknak engedelmeskedniük kell Amerika parancsainak – ez az, amit Kína, a kínai kormány és a kínai nép nem szeret. Eközben 

Kína egyértelműen közölte a világgal, hogy nem akar egy másik Egyesült Államok lenni. Nem akarja az Egyesült Államok hegemóniáját felváltani egy kínai hegemóniával. 

Úgy gondoljuk, hogy az Egyesült Államok vezetése téved. Ez a fajta vezetés káros, és nem hasznos. Tehát Kína azt mondja, hogy a nagyhatalmak kollektív vezetésére van szükség, a közjavak igazságosabb biztosítására az egész világ számára, és egy olyan kapcsolattartásra, amelyben valóban érvényesül a békés együttélés elve. 

Többpólusú világrendet említett, nem kétpólusút. De kik a pólusok? Mert látunk egy hegemóniát, amely éppen hanyatlik, az amerikait, és egy emelkedő hatalmat, Kínát, illetve van még egy bejelentkező, India. De ki más? 

Személy szerint úgy gondolom, hogy az átfogó képességek, a nemzeti erő szempontjából Kína és az Egyesült Államok a két már létező pólus. Nincs több, hozzájuk hasonló erős nagyhatalom. Ha a gazdasági erőről beszélünk, akkor esetleg még az EU-t lehet pólusnak tekinteni. Tehát 

az EU, Kína és az Egyesült Államok a három gazdasági pólus. Ha a katonai kapacitásokat nézzük, akkor szintén lehet három hatalom: Kína, az Egyesült Államok és Oroszország a három katonai pólus. 

Tehát ez valóban attól függ, hogy milyen szempontok szerint vizsgáljuk a nagyhatalmakat. Én személy szerint az átfogó képességek meglétét tekinteném kritériumnak: ez a katonai, a gazdasági, a politikai, a kulturális és a technológiai erő összességét jelenti. Ha tehát az átfogó képességeket nézzük, akkor véleményem szerint jelenleg csak két pólus létezik. Ha pedig azt kérdezi tőlem, hogy ki válhat egy további potenciális pólussá a jövőben, az valóban ezeken az országokon múlik, vagyis hogy melyikük tud gyorsabban fejlődni, melyikük tud felzárkózni a vezető országokhoz.

 

Lehet ez Japán, Ausztrália vagy India? 

Ha azt kérdezi tőlem, hogy mi fog történni a következő tíz évben, akkor az a válaszom, hogy szerintem nem fog felnőni egyetlen ország sem hozzájuk. Egyik sem fog olyan képességekkel rendelkezni, mint az Egyesült Államok és Kína.

Miért fontos Magyarország Kína számára? Azért, mert EU- és NATO-tagok vagyunk, könnyű általunk bejutni az európai piacokra, vagy egy kicsit több ennél?

Ha Magyarország esetleg kilépne az EU-ból, akkor is fontosnak tartanánk. Minden egyes baráti országot fontosnak tartunk. Nem azért, mert nagy piaca van, vagy mert nagy haszonnal kecsegtet a vele való kapcsolat gazdaságilag, vagy a biztonság terén, hanem 

azért gondoljuk fontosnak, mert barátok vagyunk. Azért, mert a magyar kormány barátságosan viszonyult Kínához, Kína barátja akart lenni. 

Tehát van egy közeli barátunk Európában, és ez jó dolog.

Egy utolsó gondolat: Magyarország nyugati szövetségesei gyakran vádolják az Orbán-kormányt azzal, hogy külföldi érdekek, kínai és orosz érdekek trójai falova. Igaz ez a vád?

Szerintem sok NATO- és EU-tagország értetlenül áll az önök külpolitikája előtt. Hogyan tud Magyarország egyenlő baráti kapcsolatot fenntartani Kínával, Oroszországgal és az Egyesült Államokkal úgy, hogy ez a három állam konfrontál egymással? Ez nagyon furcsa. Szerintem az önök kormánya nagyon okos politikát folytat. Nem csupán Kína és az Egyesült Államok áll kereskedelmi háborúban egymással, de Ukrajnában Oroszország és az Egyesült Államok egy valódi háborút folytat, így 

a megfelelő egyensúly fenntartása nagyon nehéz. Szóval szerintem nagyon okos stratégiát választott Magyarország. 

Másrészt, amikor más országok bírálják Magyarországot, akkor igazából egy dologgal kell foglalkoznia a kormánynak, azzal, hogy a politikája előnyös-e az ország számára, vagy sem. Ha a politikája előnyös, akkor megkérdezheti, hogy miért ne tegyen így. Ha viszont ez a politika nem szolgálja a nép érdekeit, akkor mindenképpen hallgatnia kell másokra. Tehát erről valóban a kormánynak kell döntenie. A politikájának funkcionalitását abból a szempontból kell megítélnie, hogy hasznos-e a nép számára, vagy árt az embereknek. Úgy gondolom tehát, hogy a külpolitikát a nemzeti érdeknek kell vezérelnie. 

Ön ezzel a mondattal egyetértett a magyar kormánnyal, és tulajdonképpen az amerikai kormányzattal is.

Egy pillanat. 

Minden ország külpolitikáját a nemzeti érdeknek kell vezérelnie, de ez nem jelenti azt, hogy a saját érdekeinek védelme során mások érdekeit megsértheti. 

Ez két külön dolog. Mindenkinek keményen kell dolgoznia, hogy pénzt keressen, de ez nem jelenti azt, hogy ellophatjuk mások pénzét. Tehát amikor Trump politikája azt állítja, hogy megvédi az amerikaiak érdekeit, de a tények azt mutatják, hogy ez a politika az amerikai érdekeket úgy védi, hogy közben mások érdekeit sérti, akkor ez téves politika. Ahogy az átlagemberek szintjén sem mondhatjuk azt, hogy annak érdekében, hogy jobb életet teremtsünk az otthonainkban, jogunk van a szomszédainkat elszegényíteni. Ez két külön dolog. A saját hazánk nemzeti érdekeit szolgálni egy dolog, az pedig, hogy a saját érdekeink követése közben aláássuk mások érdekeit, az egy másik dolog.

--

Az interjú a Danube Institute, a Ludovika Fesztivál és a Mandiner együttműködésében jött létre, és a Danube Lectures videó podcast adásának szerkesztett leirata. 

Az eredeti interjút itt nézheti meg:

 

Fotó: Gyurkovits Tamás (Danube Institute)

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csihi-puhi
2025. május 14. 21:30
Minden okostechnológiában, főleg a zárt forráskódúban van egy chip szoftverrel, ami "haza telefonál" amikor üzembe helyezik. A kínai technológiával sincs másként. Az ilyen internetes jeleket routerrel lehet kiszűrni. Nyílt forráskódú, hardverű Raspberri vagy Arduino és hasonló routerokkal is. Áramhálózaton keresztül is mehet a kommunikáció, pl 100 bájtban írtam kínai 6502 hardveren egy szoftmódemet audio tartományban. 1 modulált jel 4 bit. Maximális gyorsaság 1 Kbps. Kazettára lehet felvenni, vagy kódolt adatfolyamot az áromhálózatra modulálni. A trafók átengedik a jelet. A forráskód zárt.
Kovács Ubul
2025. május 14. 21:19
"Kína páratlan gazdasági fejlődése és üzleti, gazdasági hírszerzése között rendkívül szoros az összefüggés, a nyugati források szerint jelenleg mintegy 200 ezer kínai ipari kém, elemző tevékenykedik Nyugaton – mondta el az Economxnak a Nemzetközi Üzleti Főiskola (IBS) vezetéstudományi tanszékének vezetője. Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma szerint a vizsgált gazdasági kémkedéses esetek 90 százaléka mögött kínai elkövetők állnak, sőt, az üzleti titok megsértésével kapcsolatos vizsgálatok mintegy kétharmadánál találtak Peking felé vezető szálakat. A Foundation for Defense of Democracies becslése szerint éves szinten mintegy 300 milliárd dolláros kárt okoznak a kínai kémek és hackerek."
Kovács Ubul
2025. május 14. 21:18
"a Pentagon kémkedésre alkalmas eszköznek tart egy kínai, állami tulajdonú vállalat által gyártott óriásdaru-típust, melyet számos amerikai kikötőben használnak. Katonai szakértők szerint a daruk szoftverét Peking manipulálhatja, hogy akadályozza az amerikai hajózást. Kína katonai doktrínája elsőbbséget biztosít az ellenséges csapatokat mozgató rendszerek célba vételének, beleértve a kikötőket és repülőtereket is. Ezekben a rendszerekben a kínai szoftverek megpróbálják átvenni a hálózat irányítását, hogy éles helyzetekben zűrzavart okozzanak."
Kovács Ubul
2025. május 14. 20:46
"Az Egyesült Államokban oda nem illő kommunikációs berendezéseket találtak kínai gyártmányú napelemek invertereiben, amivel akár le is lehet kapcsolni az áramtermelést. Ezeket az invertereket úgy építik, hogy lehetővé tegyék a távoli hozzáférést a frissítések és karbantartás céljából, de az őket használó közműszolgáltatók általában tűzfalakat is telepítenek, hogy védjék a kommunikációt az illetéktelenektől. A most megtalált kommunikációs eszközök azonban képesek megkerülni ezt a védelmet, és nem szerepeltek az inverterek tervdokumentációjában sem. Az inverterekhez való illetéktelen hozzáférés potenciálisan katasztrófát is okozhat: az inverterek távoli kikapcsolására vagy beállításaik megváltoztatására destabilizálhatja az elektromos hálózatokat, károsíthatja az energetikai infrastruktúrát, és széles körű áramkimaradásokat okozhat"
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!